tirsdag 20. januar 2009

gambia. rett og slett.ps, advarsel:langt innlegg.

oki, hvor skal man begynne? tilbake fra gambia. forløpig ingen tegn på malaria, hepatitt eller sære feberarter og den slags. knock on wood. ingen giftemål med hottentotter, dog frieri var en hyppig hendelse. neida, men serr, kulturSJOKK. med så overhodet store bokstaver som mulig. utenfor hotellet hang det, og jeg overdriver denne gang ikke for dramatisk effekt selv om det også er av relativ hyppig hendelse, ca 20 innfødte dudes med rastalook og en innpåslitenhetsfaktor på 100 mill. ya man, welcome to the gambia, nice to be nice! ehm, ja, jeg vil bare på stranden jeg lism. og hvis du tror du har truffet innpåsliten fyr før...så tør jeg nesten vedde et helt års lønning på at det ikke kan sammenlignes med dette. det tok helt av. løsningen ble og adoptere et par av dem, da fikk man være i fred fra resten. og siden jeg har null som helst peiling på noe som heter html eller photoshop og hva det nå er alt det der er så kommer det en haug med bilder rett etter hverandre nedenfor her. veldig spennende.


skjer med at det ser ut som hodet mitt er tolv ganger større enn kroppen...
herr. nelson m/venner (eller heter han herr. nilsson? han i pippi vett).
lokal mat. falt ikke i smak.
nei, den er faktisk ikke død. den soler seg.
knoll og tott. og et tre. type stort.
ya, man. free your mind marriaaaa!
på fiskemarked.
ikke skeptisk i det hele tatt.

middag hjemme hos noen lokale. jeg med min kresne tunge og sære smaksfobi var lettere skeptisk. ville ikke fornærme noen ved å ikke spise, men liker jeg det ikke så klarer jeg rett og slett ikke spise. det vokser i munnen. men det var heldigvis sykt godt.

vann på pose liksom.
finn 1 feil.
50 kg ris. pluss gutt.

forbereding av mat på afrikansk vis.
ja så sånn var den ferien, sånn ca. og ikke sånn for å være dyp eller noe. 50 kg ris, som er den minste størrelsen, koster 830 dalasi. en vanlig månedslønn er 1000 dalasi. et regenstykke til ettertanke. du tenker sikkert at 50 kg er sykt mye, men ikke når stort sett alle måltid består nesten utelukkende av ris og man er en familie på 10+++. 100 dalasi er forresten 35 norske kroner. vi kjøpte den sekken med ris til familien til han på bildet rett over her og makan til takknemlighet skal du lete lenge etter altså. opplevelser utenom det vanlige. våre "adopterte" gambiske venner var muslimer og ba fem ganger for dagen. og røykte hasj oftere enn andre går på do. random. jeg ringte ving før ferien for å høre litt sånn om div og da sa damen i telefonen ganske enkelt at "det er afrika lism". og ja, det er afrika lism! kjempefin ferie, men samtidig usedvanlig slitsom. og nå sitter jeg her i regnet igjen med kun smør i kjøleskapet for jeg har av en ukjent grunn ikke fått lønning. great. jeg som skulle på ikea og kjøpe nytt sengetøy i morgen. snap!

10 kommentarer:

Christina sa...

Ah, den slangen der var rett og slett ekkel. Jeg hater slanger. at du turte.

Arma sa...

OI, så bra at dere menget dere med de lokale og kjøpte mat og greier. BRA!

Og viktigst...
VANN PÅ POSE?????????

It's Aggy bitch! sa...

så fine bilder! : ) høres ut som en tur som man vil huske for resten av livet!
jeg har KJEMPE lyst og bli tatt bilde av med en slange! du er drit heldig!

hege anita sa...

Snilt gjort å kjøpe mat osv da, det må jeg si !

Ser ut som dere har hatt en kjempe fint tur :)

Jeanette sa...

Ser ut som er bra tur! Ta med Gambia-hasj til meg, så kan du få kyllingsandwich av meg;) Btw: Når fikk du penger til overs til å kjøpe ris til randoms?! Jeg bare spør..

Anonym sa...

hei..hvor meget kan man kjøpe en trillebård med en liten nigglet oppi? ps. kan der prutes? plz

Tuppene sa...

Ser ut som om du har hatt en fantastisk tur i alle fall! Og flott det dere gjorde for de lokale!

Anonym sa...

Åh, for en fantastisk ferie. Faktisk veldig spennende og lese! Jeg vil og på en sånn tur!

Karoline sa...

Så ut som du koste deg!

Ela sa...

skattekort lille venn<3